Meny
    Blogg

Stanna och läs! Torborg i Åsle och antiken.

Nyligen kom beskedet att Skolverket drar tillbaka sitt förslag att stryka den äldre historien ur kursplanen i historia för grundskolan. Förslaget möttes omedelbart av häftig kritik och har debatterats flitigt ur en mängd infallsvinklar. I ett gästinlägg på Humtankbloggen reflekterar Anna Blennow, docent i latin vid Göteborgs universitet om förslaget, debatten och antikens komplicerade roll…

    Blogg

Samverkan och artificiell intelligens – Humtank på Bokmässan 2019

Som vanligt deltar Humtank på Bokmässan i Göteborg den 26-29 september. Precis som tidigare år anordnar vi ett spännande panelsamtal tillsammans med GU på torsdagen, denna gång på temat artificiell intelligens. Efter samtalet kommer Humtankspriset att delas ut till årets pristagare Jonna Bornemark.  Dessutom kommer vi synas i både LU:s och GU:s montrar samt förstås…

    Blogg

Humtank släpper ny rapport om humanistisk samverkan

Samverkan har blivit ett centralt ledord inom högskolevärlden. Men vad humanistisk och samhällsvetenskaplig samverkan består av och vilken samhällsroll den har är fortfarande otydligt. Kan det vara så att det finns en risk att den växande betoningen av samverkan leder till en marginalisering av humaniora? Läs Humtanks nya rapport Humaniora i samhället. Om behovet av…

    Blogg

Humanistisk självmordsprevention?

Antalet självmord har totalt sett minskat i Sverige under de senaste decennierna. Men oroväckande nog är trenden omvänd bland exempelvis unga människor, där den utgör den vanligaste dödsorsaken. Humtanks Kristian Petrov diskuterar på vilket sätt humaniora kan bidra till att försöka vända denna utveckling.  Självmord är ett av människans mest utforskade beteenden. Men trots den…

    Blogg

Humtankpriset 2019 till Jonna Bornemark

Samhället behöver humanistiska kunskaper. Humaniora behöver nå ut i samhället. Därför utdelar tankesmedjan Humtank för femte året i rad Humtankpriset till akademiker som på ett förtjänstfullt sätt bidragit med viktiga humanioraperspektiv i samhällslivet. Årets pristagare är Jonna Bornemark, som får priset för det genomgripande sätt på vilket hon fört fram humanistiskt tänkande i den svenska…

    Blogg

Humaniora i förskollärarutbildningen

Högläsning, samtal om litteratur och intresse för berättelser betonas i den reviderade läroplanen för förskolan som träder i kraft i nästa vecka. Men humanistiska ämnen behövs inte bara för deras ämnesdidaktik i förskollärarutbildningen, menar Humtanks Lina Samuelsson, lektor i litteraturvetenskap vid Mälardalens högskola. Varför skulle blivande förskollärare läsa litteraturvetenskap? Det var min egen första tanke…

    Blogg

Den svårflirtade humanisten

Finns det anledning för humanistiska forskare att kliva fram som en tydligare aktör inom forskningsområden som hittills legat utanför vårt synfält? I dagsläget pågår ett aktivt arbete för att inkludera humanistisk kompetens inom en rad olika områden, samtidigt som stödenheter och finansiärer ofta uppfattar det humanistiska forskarkollektivet som en grupp som är svår att nå…

    Blogg

Umanista – pedagogisk utveckling för lärare i humaniora

Hur ser förutsättningarna ut för universitetslärares pedagogiska utveckling? Har vi lärare möjlighet att lära av varandra? På humanistiska fakulteten vid Umeå universitet pågår ett nyligen startat pedagogiskt utvecklingsprojekt, Umanista. Målet är att skapa en flexibel, öppen, kontinuerlig och kollegial form av högskolepedagogisk kompetensutveckling. Umanista kom till som en respons på problemet att många universitetslärare inte…

    Blogg

Om gränsöverskridande humaniora – och kringresande mästare

De humanistiska ämnena bär på gränsöverskridande drag. Man bör därför vara uppmärksam på möjligheter att överbrygga traditionella disciplingränser som kan öppna upp för oväntade perspektiv på den egna forskningen. Det skriver Ola Wikander, docent i Gamla testamentets exegetik i ett gästinlägg på Humtankbloggen.  Man kan bli mästare där man står, men även en mästare som…

    Blogg

Humaniora i antropocens tidsålder

Begreppet antropocen kan uppfattas som provocerande, både i filosofiskt och politiskt hänseende och hur det ska definieras och förstås är fortfarande en öppen diskussion. Men hur bör egentligen humanister förhålla sig till denna geologiska term? Är det ett begrepp som tvingar humanister att göra upp med sin verksamhet och sin syn på mänsklig exceptionalitet? Den…

    Blogg

Studenterna är humanioras bästa ambassadörer!

Universitet och högskolor måste söka nya vägar att nå ut till unga och nya grupper. Inte minst måste man visa att humaniorautbildningar är viktiga, intressanta och att de leder till spännande yrken. Det skriver Camilla Brundin Borg, projektledare för Göteborgs universitets satsning Ett Hum om…  Just nu står samhället inför några svåra frågor att lösa:…

    Blogg

Från blogg till bok – om nya och gamla publiceringsformer inom humaniora

Kan bloggande och monografiskrivande vara en fruktbar kombination för humanister? Vilka läsare når man genom respektive kanal? Och vilket värde tillskrivs dessa skilda kommunikationsformer i dagens forskarsamhälle? I ett gästinlägg på Humtankbloggen resonerar historikern David Larsson Heidenblad om skrivande och forskningskommunikation och menar att fler humanioraforskare nog borde ta upp bloggandet! Humanistiska forskare publicerar sig…

    Blogg

Vad är teori inom humaniora för något – egentligen?

Teorin har en given ställning inom humanvetenskaperna. Men enligt film- och medieteoretikern D. N. Rodowick är teori som stabilt koncept en chimär. Han hävdar att teori i modern mening är ett historiskt ungt fenomen – och att vad många förknippar med humanvetenskapligt kunskapssökande bottnar i filosofin. I inledningen av Elegy for Theory (2014) skriver film-…

Humtank i sociala medier