Jesper Olsson: Den främmandegörande läsningen
Läsandets tycks befinna sig i kris idag. Tecknen hopar sig. Men vad talar vi om när vi talar om läsning? Och vad kan läsningen av skönlitteratur betyda och erbjuda i…
Läsandets tycks befinna sig i kris idag. Tecknen hopar sig. Men vad talar vi om när vi talar om läsning? Och vad kan läsningen av skönlitteratur betyda och erbjuda i…
Vid årsskiftet fick Humtank två nya verksamhetsledare: Adam Hjorthén och Kim Silow Kallenberg. Tillsammans med tankesmedjans medlemmar ser vi fram emot att fortsätta det viktiga arbetet med att bevaka, belysa…
Från vilka metoder för läsinlärning som bör användas i skolan, till frågan om vad kärlek är – svaren levereras allt oftare av kognitionsvetenskapen. Ett nyckelord i sammanhanget är ”evidens”. Men…
I över ett år har delar av lärarutbildningssverige hållit andan i väntan på Utredningen om att utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna. Direktivens formulering om höjda antagningskrav och koncentration av ämnen till…
Som sig bör inleds denna årskrönika med ett konstaterande: år 2024 går mot sitt slut. För humanioras del har det varit ett år som handlat såväl om de stora frågorna…
Tidigare statssekreteraren Peter Honneth har utrett lärarutbildningarna på uppdrag av Tidöregeringen. I SOU 2024:81 ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning” föreslår han att de teoretiska och historiska inslagen i…
Så kom då till sist regeringens forsknings- och innovationsproposition, ”Forskning och innovation för framtid, nyfikenhet och nytta”. Den bjöd inte på de utlovande löftena om akademisk frihet, men däremot en…