Fanny Thalén: Humaniora år 2040 är tidskrävande och utmanande

År 2040 är humanistiska studier i Sverige krävande, utmanande och fantastiska. Följ med Fanny Thalén från HumtankStudent på en visionär framtidsresa i vårt andra gästinlägg om HUMANISTISK UTBILDNING ÅR 2040.

Du har fria händer att tänka stort sade de. Berätta vad du har för tankar gällande humaniorautbildningarna år 2040. I mitt stilla sinne spärrade jag upp ögonen, ryggade bakåt och tänkte ”2040?! Det är ju eoner dit.”. Eftersom jag är i den fasen när jag knappt vet vad det närmsta halvåret kommer innebära känns det mycket svårt att visualisera så långt fram i tiden. Det enda jag vet om framtiden är att jag 2041 har en femtioårskris, och att jag 2061 måste förnya mitt körkort.

Likväl så började jag fundera på vad mer som skulle kunna vara aktuellt om 24 år. I mitt tankeexperiment har jag hälsan i behåll, och har skaffat barn någon gång runt 2021.

Året är 2040. Thalén junior, JT, är inskriven på en humanistisk fakultet någonstans i Sverige.

Låt oss säga att det är en helt vanlig vecka. Junior börjar dagen med en föreläsning om konsten i det antika Grekland klockan tio, varpå hen knatar iväg till matsalen för att värma sin lasagne. Efter att hastigt ha ätit lunch med några trevliga kursare kilar hen vidare på ännu en föreläsning. På vägen till sagda föreläsning ser JT en av sina föreläsare, säger ”hej Lilian!” när de möts i korridoren på campus. Väl på föreläsningen går de igenom skandinavisk konst från slutet av 1800-talet fram till andra världskriget. Allra sist på schemat står en kurs om influenser, intertextualitet och det goda lånandet. Där får de ut betygen på essän de lämnade in för en tid sedan.

(cc( Christian Henking, Flickr BÖCKER MED TYNGD KRÄVER TID

(cc) Christian Henking, Flickr
BÖCKER MED TYNGD KRÄVER TID

Därefter knallar Junior hem till studentlägenheten, slösurfar, bollar runt med en idé för en text som ska in följande vecka. Kanske ringer hen hem till sin gamla mor också (ännu en gång, jag tänker stort och hoppas att eventuella framtida barn inte är lika dåliga på att ringa hem som jag).

Dagen därpå är det två föreläsningar på schemat, ännu en föreläsning med Fredrik om Antiken, och därefter veckans föreläsning med Lilian på temat slöjd, konst och makt. Efter det möter Junior upp ett par kursare för att göra ett grupparbete, och därefter umgås de på det där fantastiskt avslappnade sättet som man bara gör när man är student och har all tid i världen. Så knallar livet på, ett par föreläsningar varje dag, essäer och grupparbeten emellanåt, samt ett ständigt kilande till och från biblioteket.

Känner du dig som läser underväldigad? Letar du efter vad som skulle vara så speciellt med detta? Låt mig gissa att senast du satte din din fot på ett humanistiskt campus var när man fortfarande pratade om Sovjetunionen, eller aldrig har varit på ett.

Jag har pluggat ämnen inom humaniora i snart sju år. Jag har älskat varje minut, men jag är inte blind. Jag har studerat i tre länder, och vid ännu flera universitet. Jag vet således precis vad jag önskar mig själv just nu, men också mina egna och andras framtida barn 2040:

Jag önskar att jag själv visste vad fler av mina lärare hette. Jag önskar att jag hade dem så ofta och länge att jag hann vänja mig vid dem. Vidare önskar jag att jag hade fler lärare som visste vad jag heter. Jag önskar att jag hade mer än tre föreläsningar i veckan, även på masternivå.

Jag önskar också att lektionerna skulle vara mer utmanande. Jag önskar jag vore mer utmattad när jag kom hem från biblioteket. Jag önskar att jag inte kom undan med att påbörja inlämningsuppgifterna kvällen innan. Jag önskar också att jag när jag väl ansträngt mig skulle slippa att få samma betyg som de personer som gjort uppgiften kvällen innan. (Att många kurser inte ens bemödar sig med en tregradig betygsskala förbluffar mig fortfarande).

Bästa läsare, mitt 2040 är inte underväldigande. Det är tidskrävande, utmanande och helt fantastiskt.

 

Fanny Thalén är en 25-årig valhelsingforsare som är medlem i HumtankStudent och läser sista året på mastern Kommunikatörsprogrammet med inriktning mot offentlig förvaltning och myndigheter vid Göteborgs universitet. Hon har en förkärlek för lärarledd undervisning och har tidigare studerat allt mellan slavistik på Humboldtuniversitetet och radiojournalistik vid Luleå tekniska universitet.